Mi a kerámia korona?

A kerámia korona a hétköznapi gyűjtőneve a fémmentes koronáknak. Nem pontos kifejezés, hiszen a ma készülő fogászati koronák szinte mindegyike kerámia leplezésű.

Megkülönböztetünk fémvázú és fémmentes koronákat. Előbbi esetében a kerámia a fémvázra van ráégetve.

A fémmentes koronák esetén a váz egy fehér színű ötvözetből, cirkóniumból készül, vagy teljes anyagában/vastagságában kerámiából készül (préskerámia).

Utóbbiakat hívja a köznyelv kerámia koronának.

Az esztétikai fogászat fejlődésével és a páciensek egyre fokozódó esztétikai igényei miatt ma már a fogászati koronák többsége valamilyen fémmentes anyagból készül.

A kerámia koronákkal természetesebb, élethűbb eredményt lehet elérni, mint fémvázú koronák esetén.

A megfelelő fogtechnikai háttér mellett elkészített, magas minőségű fémmentes koronáról még szakértő szem sem állapítja meg, hogy valójában nem saját fogról van szó.

Miben tér el egy kerámia korona a többi korona típustól?

Ahogy fentebb is említettük, a kerámia korona a köznapi gyűjtőneve a fémmentes koronáknak. Nem pontos kifejezés, hiszen a fémvázú koronákon is kerámia leplezés van.

A különbség a fémmentes és fémkerámia koronák között a váz anyagában rejlik.

A fémvázú koronák esetén a vázat egy fémötvözet, általában kobalt-króm ötvözet vagy titán alkotja.

A modern, magas minőségű fogtechnikákon ma már a fémkerámia koronák is számítógépes CAD/CAM eljárással készülnek maximális precizitás mellett.

Hátrányuk, hogy az íny visszahúzódása esetén az íny vonalában a fémváz egy vékony fekete vonal formájában láthatóvá válhat.

Emellett transzparenciájuk/áttetszőségük sem olyan, mint a fémmentes koronáknak és a saját fogaknak.

A kerámia koronáknak vagy fémmentes koronáknak több típusát különböztetjük meg.

A préskerámia koronák teljes vastagságukban kerámiából készülnek egy speciális préseléses eljárással. Ezek a koronák a legtermészetesebb hatásúak, fényáteresztő képességük a leginkább hasonló a saját fogakéhoz.

A cirkónium koronák esetében- melyek szintén fémmentes vagy kerámia koronák- a korona vázát egy fehér színű ötvözet, cirkónium-dioxid alkotja.

A cirkónium egy krétafehér tömb formájában kerül feldolgozásra, ebből a tömbből a CAD/CAM frézgép kifrézeli a vázat, mely ezután egy úgynevezett szinterezési eljárás során nyeri el végső formáját.

A krétafehér cikrónium vázat lehet festeni, így a váz színe is megegyezik a saját fogaknak a színével.

Hogyan, milyen fogakra alkalmazható egy kerámia korona?

Kerámia korona bármely fogra alkalmazható, ahogyan implantátumra is készíthető.

Számos oka lehet, ha egy fogat koronával látunk el.

Letört, elszuvasodott, fogak felépítésére, foghiányok pótlására híddal, de esztétikai okokból is készíthető kerámia korona.

Balesetben, trauma, ütés hatására letört fogak esetén- ha a foganyagveszteség akkora, hogy biztonságosan tömőanyaggal már nem építhető fel a fog-, a korona jelenti a legtartósabb megoldást.

Nagy szuvasság kialakulásakor a szuvasság a fog jelentős részét “elpusztítja”. Ekkor a szuvas foganyag eltávolítása követően maradt meggyengült foganyag helyreállítására szintén a korona a legjobb választás.

Azok a páciensek, akik nem szeretnének fogszabályzót viselni évekig, de tökéletes fogakra vágynak, fémmentes kerámia koronák készítése révén elérhető a hollywoodi mosoly.

Gyökérkezelés következtében elszíneződött, elbarnult fogak ellátására a kerámia korona tökéletes megoldás.

Erősen csikorgató pácienseknél, akik a foganyaguk jelentős részét elcsikorgatták, a kerámia leplezésű cikrónium vagy fémvázas koronák jóval nagyobb eséllyel pattanhatnak le, sérülhetnek (hiszen ezeknél a pácienseknél óriási erők nehezednek éjszaka a fogakra vagy koronákra).

Emiatt a bruxáló, csikorgató páciensek páciensek esetén kerámia leplezés nélküli, fémmentes full anatómikus cirkónium korona az elsődleges opció.

Az esztétikai okokból történő kezelés során- amikor is a páciens nem elégedett a fog színével/formájával/a fogak ívével/pozíciójával, sok esetben a kerámia korona a megoldás.

A kerámia korona készítésének lépései megegyeznek a hagyományos korona készítésével.

A fog koronával való ellátásához minden esetben helyet kell biztosítani a korona számára. A korona helyigénye függ a felhasznált anyagtól. Egy full anatómikus cirkónium korona elkészítéséhez- mely teljes anyagában cirkónium és nincs rajta kerámia leplezés- kevesebb foganyagot kell eltávolítani.

A korona készítése mindig minimális foganyag-eltávolítással jár.

Az erősen destruált, szuvas, letört fogak esetén sokszor valamilyen felépítő anyagot alkalmaz a fogorvos, mielőtt a fogat előkészíti a koronához.

A kerámia korona készítésének lépései a következők:

1. A fogorvos érzésteleníti a fogat
  2. A fogat vagy fogakat lecsiszolja, helyet biztosít a korona számára
  3. Lenyomat készül a fogtechnika számára. A Centrocc Dentalban a lenyomatok döntő többsége már digitálisan készül, így elfelejtheti a lenyomatanyag okozta kellemetlenségeket
  4. A fogorvos ideiglenes koronát készít a fogra a kezelés végén, így addig sem marad fog nélkül, míg el nem készül a végleges korona
  5. A fogorvosával együtt kiválaszthatja a készülő korona színét, még egyszer átbeszélheti esztétikai kívánságait
  6. 4-5 munkanap elteltével a végleges korona elkészül, fogorvosa bepróbálja azt, ellenőrzi pontosságát, színét, formáját
  7. miután a páciens is beleegyezett, a fogorvos egy speciális ragasztócement segítségével rögzíti a koronát
  8. rendkívül fontos a rendszeres, legalább 6 havonta történő utókövetés, hogy az esetlegesen kialakuló problémákat időben kezelni lehessen

Milyen előnyökkel jár egy kerámia korona?

A kerámia korona vagy fémmentes korona legnagyobb előnye, hogy jóval esztétikusabb, természetesebb eredményt lehet elérni ezekkel a típusú koronákkal, mint a fémvázú koronákkal.

Az íny visszahúzódása során hiába válik szabaddá a korona széle, nincs látható fémes vonal.

A cirkónium vagy préskerámia koronák tökéletes alternatívát jelenthetnek a fémallergiában szenvedő páciensek számára is.

A full anatomikus cirkónium korona a kerámia koronák egy speciális típusa: ezeknél a koronáknál nincs kerámia leplezés, az extrém keménységű cirkónium vázat csak esetenként festi a fogtechnikus. (Vannak olyan anyagok, amelyek előre színezettek.)

Ezeknek a full anatomikus cirkónium koronáknak több előnyük is van: azokban az esetekben, melyekben a harapási magasság megsüllyedt vagy valamilyen okból kifolyólag nagyon kevés hely áll rendelkezésre a korona számára, ez az anyag az elsődleges választás.

Mivel nincs leplezés a vázon, ezeknek a koronáknak minimális a helyigényük.

Szintén a full anatomikus cirkónium korona az elsődleges választás azoknál a pácienseknél, akik erősen csikorgatnak.

Az erősen csikorgató páciensek esetében sokkal nagyobb a rizikója annak, hogy a kerámia leplezés sérül a koronán. A full anatomikus cirkon koronák teljes vastagságukban cirkóniumból készülnek, melynek rendkívül magas a szakítószilárdsága.

Hiába nehezednek erre a típusú koronákra óriási erők az éjszakai csikorgatás során, a korona sérülésének esélye minimális.

Vannak-e hátrányai?

A kerámia koronák közül a cirkónium váz hátránya, hogy a cirkónium egy viszonylag rigid, merev anyag.

Emiatt nagyobb foghiányok pótlása (amennyiben 3-4 fog hiányzik egymás mellett) a nagy áthidalás miatt nem lehetséges cirkónium híddal, hiszen ezekben az esetekben a vázat alkotó cirkónium eltörhet.

A préskerámia korona anyaga lehetővé teszi, hogy tökéletesen élethű, természetes koronák készüljenek belőle. Ám a kerámia rigidsége, törékenysége miatt ebből az anyagból csak maximum 3 tagú híd készíthető.

Leginkább esztétikai kezelésre javasolt a préskerámia, foghiányok pótlására a fenti okokból nem használható.

Mik befolyásolják az árat?  Mennyibe kerül egy kerámia korona?

Mint minden fogászati kezelés esetén, a kerámia koronák készítésekor is számos tényező befolyásolja a korona árát.

A korona árát döntően meghatározó szempont, hogy a fogtechnikus milyen anyagokat használ. Fémmentes cirkónium tömbből óriási skála áll rendelkezésre a fogászati piacon.

A silány minőségű, kínai cikrónium természetesen jóval olcsóbb, mint a prémium minőségű német és japán anyagok, de ezekből a típusú tömbökből készült kerámia korona vázak jóval könnyebben törnek, sok problémát okozhatnak.

A német, japán cirkónium tömbök ára sokszorosa a fent említett kínainak, de megbízható, magas minőségű vázak készíthetőek belőlük.

A Centrocc Dental fogtechnikai laboratóriuma kizárólag a prémium minőségű német Zirkonzahn anyagait használja. Az elkészített sok ezer cirkónium korona esetén egyetlen alkalommal sem fordult elő a cirkónium váz sérülése vagy törése.

A fogtechnika anyagköltsége mellett a fogtechnikus munkadíja is lényeges tényezője a korona árának.

Emellett természetesen a fogorvos munkadíja illetve a fogorvos kezeléssel kapcsolatos költségei is beleszámítanak a kerámia korona árába.

Minden esetben érdemes olyan fogorvost és fogtechnikust választani, aki megfelelő rutinnal illetve technológiai háttérrel rendelkezik a prémium minőségű kerámia koronák készítéséhez.

A felhasznált technológiák és anyagok nagymértékben befolyásolják a kezelés végeredményét, nem megfelelő szakemberek keze által elkészített koronák a páciens számára csalódást okozhatnak.

Legyen szó a korona színéről, formájáról vagy pontosságáról, a Centrocc Dentalnál biztos lehet benne, hogy a legmagasabb színvonalú ellátást kapja.

Részletes árlistánkat a centrocc.ch oldalon találja.

Kinek ajánlott?

A kerámia korona minden esetben tökéletes alternatívája a fémkerámia koronának.

A magasabb esztétikai elvárásokkal rendelkező pácienseknek tökéletes választás.

A fémmentes, kerámia korona kell legyen az elsődleges választás az esztétikai zónában- tehát az elülső fogak területén. A magas mosolyvonallal rendelkező pácienseknél (akiknek mosolygásnál szinte minden foguk látszik) szintén a fémmentes kerámia korona a legjobb választás.

Erősen csikorgató pácienseknek, akik a foguk nagy részét elcsikorgatták és teljes szájrehabilitációra van szükség harapásemelés mellett, a full anatomikus cirkónium korona ajánlott annak keménysége miatt.

Elszíneződött, elsárgult, letört, gyökérkezelt metszőfogak ellátására is tökéletes választás a kerámia korona.

Ha a fogak nem “sorban állnak”, nem szabályosak, vagy a formájuk nem megfelelő és a páciens nem szeretne évekig tartó fogszabályzó kezelésbe belevágni, a kerámia koronák alkalmazásával ezek az esztétikai problémák az esetek döntő többségében tökéletesen korrigálhatók.

Minden kezelés előtt alapos tervezésre van szükség, mely magában foglalja a páciens igényeinek felmérését, a lehetőségek átbeszélését.

Sok esetben már a tervezés során készül egy digitális mosolyterv, így a pácienst nem érheti meglepetés a végeredménnyel kapcsolatban.

A Centrocc Dentalnal a digitális mosolytervezés minden eszköze rendelkezésre áll, így már a kezelés megkezdése előtt tökéletesen tisztában lehet a várható végeredménnyel.

GYIK

Mitől különleges egy kerámia korona?

A kerámia korona fémmentes korona, így tökéletesen élethű, esztétikus fogpótlás készíthető alkalmazásával. Fényáteresztő képessége megegyezik a saját fogakéval.
Felhasználásával tökéletes mosoly hozható létre, a fogak esztétikai hibái korrigálhatók.

Mikor válassza ezt a típust?

Magasabb esztétikai elvárások esetén, illetve a metszőfogak területén minden esetben a fémmentes kerámia korona a leginkább javasolt megoldás, hiszen ezzel a koronatípussal érhető el a legtökéletesebb, élethű végeredmény.

Mennyivel drágább, mint a többi korona?

A kerámia koronák nagyságrendileg 1,5-2x annyiba kerülnek, mint a fémkerámia koronák. Az árkülönbség a felhasznált anyagok minőségéből, az anyagok közötti árkülönbözetből fakad.